dankbaarheid

Jaren geleden kreeg ik door een lied een idee… namelijk een lijst maken met daarop 10.000 dingen om dankbaar te zijn.

Waarom? Omdat ik in mijn omgeving steeds meer zag dat negativiteit de overhand kreeg. Ik geloof dat woorden kracht hebben en effect hebben op ons denken en welzijn.

Laten we daarom vooral aandacht schenken aan positiviteit.

Dankbaarheid geeft zowel de gever als de ontvanger ontspanning, waardering, blijdschap. En het heeft een positief effect op relaties.

Wist je dat:

  •  Het elk jaar op 11 januari International Thank You Day is, een echte dankjeweldag dus.
  •  Enkele kerken elk jaar op de eerste woensdag van de maand november een dankdag voor de gewassen en arbeid houden. Door deze christelijke feestdag is Thanksgiving Day in Amerika ontstaan.
  • In het jaar 1955 een dankbaarheidsmonument in Suriname is onthuld door koningin Juliana met de tekst: ‘Nederland gedenkt dankbaar de hulp tijdens de oorlog 1940-1945’.
  • In 1968 de eerste wetenschappelijke publicatie is verschenen over welke factoren een gevoel van dankbaarheid opwekken.
  • In bijbel staat: “Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.” (Filippenzen 4:6)

Jarenlang was dat idee van de lijst met 10.000 dankpunten weggezakt. Maar dit lijkt het juiste moment om ermee naar buiten te komen. Dankbaarheid zichtbaar maken is denk ik een win-win-win situatie voor de wereld die lijdt onder de negatieve effecten van het covid 19 virus.

Persoonlijk schrijf ik al jaren voor het slapen gaan mijn dankpunten op in notitieboekjes.

Met als resultaat, een dankbaar hart en een goede nachtrust.

✨ Wil jij ook makkelijk vervuld van dankbaarheid zijn?

Ik geef je

7 tips:

1. Koop een schriftje en een fijne pen. Leg deze bijvoorbeeld op je nachtkastje en schrijf aan het einde van de dag 3 dankpunten op.

2. Doe dit minimaal 21 dagen; onderzoek heeft uitwezen dat wanneer je dingen 21 dagen achter elkaar toepast, het daadwerkelijk de hersens verandert en gedragsverandering teweeg kan brengen (bron: ‘Gebruik je hersenen!’, Caroline Leaf)

3. Overdenk en schrijf als Koning David deed dit in psalm 71 op waar je God dankbaar voor bent (skip deze tip als dit voor jou een stap te ver is).

4. Deel dankbaarheid, sta overdag op je werk of thuis een momentje stil bij je dankpunten en spreek ze uit.

5. Schrijf aan iemand een dankbaarheidsbrief en lees ‘m liefst zelf aan die persoon voor (en anders verstuur je de brief per post).

6. Vul samen met je gezin een dankbaarheidsdagboek in.

7. Kom in actie. Schrijf onder deze post één van jouw dankpunten op en deel dit bericht.

✨ Samen werken aan een lijst van dankbaarheid is waardevol. Zouden we samen tot 10.000 punten kunnen komen?

Waar ben je dankbaar voor? en waarom…

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.